Sinu hea tervis saab alguse igapäevastest õigetest valikutest

15 nippi tervislikumaks toitumiseks


Family at picnic

1. Söö 5 korda päevas – kolm suuremat toidukorda ning kaks vahepala. Portsud olgu suhteliselt väikesed. Mitmed uurimused on tõestanud, et pika eluea saladus on lisaks söödud toidu tervislikkusele ka madal kaloraaž.

2. Joo piisavalt vett. Iga kg kohta on vaja päevas 30 ml vedelikku. Kohv, tee ning alkohol ei lähe vedelikuna arvesse.

3. Suurenda taimse ja vähenda loomse toidu osakaalu oma menüüs.

4. Tervislik on süüa vähemalt 51 % toidust toorena (puu- ja köögivili, seemned, pähklid). Toores toit on täis ensüüme, mis tõhustavad seedimist, parendavad immuunsüsteemi, aeglustavad vananemisprotsessi jpm.

5. Jälgi, et menüüs oleks vähemalt nädala lõikes erinevat värvi puu- ja köögiviljad. Nii kindlustad ennast erinevate vajaminevate flavonoididega.

6. Pese poe puu- ja köögiviljad hoolikalt ning võimalusel koori. Nii vähendad sissesöödavate pestitsiidide kogust. Vilju, mida ei saa koorida, hoia 10-15 minutit kümas vees ning seejärel loputa. Vesi tõmbab mürgiseid aineid endasse. Ära kasuta mitte-orgaanilise sidruni ega apelsini koort toitudes! Argument neile, kes taimemürkide kartuses jätavad puu- ja köögiviljad söömata ning toituvad saiast ja teraviljatoodetest: Tervilja kasvatatakse samamoodi pestitsiididega, kuid pärast mitmekordset töötlemist ei saa me sealt ühtegi ensüümi ning rafineeritud teraviljast ka mineraale. Puu- ja köögiviljades on palju mineraale ja vitamiine ning värskelt süües sisaldavad need ohtralt ensüüme, mis aitavad meie kehas pestitsiide neutraliseerida.

7. Vähenda kohvi joomist maksimaalselt 1-2 tassile päevas. Kofeiin on keha jaoks mürk ning ühe tassi kohvi joomisel läheb maksal aega tunde, et mürk kehast väljutada.

8. Vähenda soola ja suhkru tarbimist. Suhkur alandab immuunsüsteemi, seostatakse paljude haiguste tekkega (diabeet, lühinägelikkus jpm). Sool põhjustab viimaste uurimuste kohaselt muuhulgas autoimmuunsete haiguste teket (sclerosis multiplex, reumatoidartriit jne).

9. Väldi rafineeritud tooteid (suhkrud, jahud, tervaili, õlid). Rafineerimisel ei jää suhkrusse ning jahusse vajalikke mineraale. Õli rafineeritakse kemikaalidega, seega jääb rafineeritud õlisse alati mingil määral mürgiseid kemikaale.

10. Väldi kahjulikke e-aineid. Eriti hirmsad on värvained ja maitsetugevdajad. (Mugav on poes käies kasutada nutitelefoni äppi).

11. Tarbi liha väheses koguses ning eelkõige mahedalt. Eestis on saadaval mahe veisehakkliha, lambaliha, salaamit ja prosciuttot. Mahelihas ei ole hormoone ning antibiootikume, mida mitte-orgaanilises põllumajanduses loomadele söödetakse/süstitakse.

12. Söö rasvast kala kaks korda nädalas. Vali värskemaid ja väiksemaid isendeid. Mida väiksem kala, seda vähem on temasse mürke ladestunud. Kalast saad asendamatuid rasvhappeid.

13. Muna võib süüa iga päev, kuid eelistada orgaanilisi mune. Tavatööstuse munad sisaldavad antibiootikume ning osadel andmetel ka hormoone.

14. Vähenda piimatoodete tarbimist. Rõõsk piim ei ole täiskasvanud inimese jook (osadel andmetel ei ole ka laste jook, sest on mõeldud ainult vasikatele). Eelista hapendatuid piimatooteid ning võimalusel orgaanilisi. Piimatooted ei kindlusta sind kaltsiumiga. Paljude uuringute kohaselt viib piim organismist välja rohkem kaltsiumit, kui anda suudab.

15. Eelista aluselisi toiduaineid happelistele. Valge suhkur on kõige happelisem toiduaine. Gaseeritud joogid on kõik happelised (sh gaseeritud vesi). Aluselised on köögiviljad, osad puuviljad, mandlid, hirss jpm.

                                                                                                                                    Tekst: Heleri Kukk